Publisert

Skrevet av: Ole Marius Bjugan
Foto og film:@ombjugan og @stubergviljar
Instagram

Noe av det viktigste turutstyret du investerer i er en skikkelig ryggsekk. Det er mye man skal vurdere når ny sekk skal kjøpes. Hva slags sekk du skal ha avhenger blant annet av hva slags tur du skal ut på. En weekendsekk er normalt inntil ca. 60L og har et bæresystem som tåler tyngre last. Det finnes mange merker, modeller og størrelser på markedet, så valget av weekendsekk kan absolutt være utfordrende.

For å hjelpe deg noe på vei gav vi derfor vår ambassadør Ole Marius Bjugan i oppdrag å teste to ulike weekendsekker.Valget falt på sekker fra noen av verdens ledende produsenter av ryggsekker, Deuter og Osprey. Ole Marius har testet:

1. Osprey Atmos AG 50L

2. Deuter Futura Vario 50+10

For å teste disse ryggsekkene skikkelig ble det stilt krav om at det minimum skulle være 10kg i sekken og turen skulle gå over en dag i ulendt terreng over 15 km. Dette for å sette blant annet bærekomfort på prøve.

NB! Sekkene finnes i både dame- og herreversjon.

Planlegging

Jeg har fått mitt første oppdrag av hektapåtur.no! Veldig gøy med en utfordring! Jeg skal teste weekendsekkene Osprey Atmos AG 50L og Deuter Futura Vario 50+10.

Sekkene skal være med på topptur til fjellet Hermanssnasa. Dette er et fjell jeg aldri har vært på før som ligger her i Trøndelag mellom Verdal og Meråker. Hermanssnasa er 1035 moh. det blir en tur på ca. 20 km og vil ta rundt 7 timer effektiv gange. Det blir mye myr og ulendt terreng og jeg vil gå med en oppakning på 15 kilo. Etter min kondisjon å bedømme vil jeg bli skikkelig sliten, et godt utgangspunkt for å finne ut hvilken sekk jeg ville valgt.

Jeg har akkurat hentet sekkene på posten og er mest glad for å se Osprey. Jeg har allerede en 44L sekk fra dette merket som jeg er veldig fornøyd med. Her skal jeg heller ikke undervurdere Deuter, som har noen år på baken med å lage sekker. Etter å ha gått igjennom begge synes jeg de har mange av de samme funksjonene. Ganske likt bæresystem, enkle å justere, gode hoftebelter og de kjennes gode ut på ryggen. Begge har to rom, med mulighet for å åpne mellom. Deuter har glidelås på skillerommet, Osprey har reimer. Jeg liker best glidelås så du får stengt av helt.

Begge sekkene har opplegg for drikkesystem. Du får også kjøpt Osprey sine egne drikkeblærer. Utseendemessig synes jeg Osprey ser bedre ut enn Deuter, så gjenstår det å se hvem jeg trives best å være på tur med!

Gjennomføring

Det er Juli og sommeren har omsider ankommet Trøndelag, vi har blå himmel og 20 grader. Heldigvis en del vind, til å holde åta borte. Fin dag til fjells venter! Jeg har pakket i Osprey sekken, og skal gå de første 11 km med denne, til toppen av Hermanssnasa.

Første møte med Osprey Atmos AG er svært behagelig, den sitter som et skudd på kroppen. Jeg fikk justert den til på en enkel måte, slik at bærekomforten var det ingenting å si på. Som regel kjennes mange sekker god ut de første kilometerne, men vi får se når jeg har gått noen timer.

Med de første 2 km i tøff stigning fikk jeg gått meg skikkelig varm, som nevnt har jeg en Osprey 44L sekk fra før av, der jeg har vært veldig fornøyd med AntiGravity 3D bæresystemet. Ingen unntak på denne sekken heller! Sitter godt på kroppen og puster svært godt. Drikkesystemet fikk jeg brukt hyppig denne dagen. Kjekt at jeg fikk festet slangen inntil sekken hele veien, slik at det ikke henger og slenger noen løse deler.

Etter noen timer med sekken på ryggen var jeg fortsatt veldig fornøyd, ingen ubehagelige punkter, følte sekken fortsatt satt god inntil kroppen. Fit-on-the-Fly hoftebeltet til Osprey er noe av det bedre, polstringen på slike hoftebelter er noe jeg har slitt med på tidligere sekker, mtp gnagsår, jeg er slank, og ben stikker ut her og der. Osprey sine hoftebelter føler jeg klistrer seg på deg, polstringen er god og jeg fikk strammet den godt over hoftene. Skulderreimene er også godt polstret og jeg hadde heller ingen ubehageligheter over kragebeinene, selv etter 4 timers gange. Gode løsninger er gjennomgående for denne sekken. Avtagbart topplokk og FlapJacket for å tette sekken uten topplokk. Hemper her og der for enkelt å feste forskjellig ting på sekken.

Når jeg kom til topps hadde jeg brukt Osprey i 5 timer. Veldig fornøyd, har ikke mye å sette fingeren på. Noe jeg kunne tenkt meg, var en glidelås i siden/midten på sekken for enkel tilgang til det som ligger midt i sekken.

Glidelås med tilgang til hovedrommet har nemlig Deuter Futura Vario! Jeg flyttet innholdet over i Deuter og brukte den på de neste 11 km, på tur tilbake.

Denne sekken er en 50+10 L sekk mot Osprey sin 50L. De ekstra 10L merket jeg godt. Totalvekten er kun et par gram forskjell.  Jeg fikk den derimot ikke til å sitte så tett på kroppen som Osprey sin Atmos. Jeg fikk en glippe bak på ryggen, så sekken føltes hengende, men absolutt en god sekk!

Drikkesystemet fungerte bra, pluss for glidelås mellom rommene i sekken, og glidelås for å komme til i midten. God ventilasjon på ryggen. Litt mindre lommer på hoftebeltet enn hos Osprey.

Polstringene i hoftebeltet og skulderreimene på Futura var ikke like gode, etterhvert fikk jeg ubehag over kragebeinet og på hoftene. Jeg ble også lettere svett på samme stedene. Noe av dette kan nok skyldes at jeg allerede hadde gått en mil når jeg tok på meg denne sekken. Siste kilometeren byttet jeg derfor tilbake til Osprey for å forsikre meg om at jeg hadde tatt korrekt beslutning for hvilken sekk jeg trivdes best med.

Oppsummering

Etter 22 km, 10 timer i fjellet og 15 kilo har jeg bestemt meg for meg for hvilken av sekkene jeg trivdes best med på tur. Jeg hadde Osprey som forhåndsfavoritt, men undervurderte ikke Deuter. Basert på bærekomfort, plass, praktiske detaljer, kvalitet og justeringsmuligheter falt til slutt valget på Osprey Atmos AG 50L! Helt klart den beste sekken for meg å bære, og det er det viktigste.

Samtidig har sekken mange praktiske detaljer. Her er både Osprey og Deuter gode, da de har flere av de samme løsningene. Kvaliteten føltes hakket bedre hos Osprey, og med bæresystemet AntiGravity 3D og Fit-on-the-Fly hoftebeltet er dette en vinner for meg!